راه اندازی ۷ مرکز مهر خانواده در استان همدان 

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: ۷ مرکز مهر خانواده در استان راه اندازی شده است.

عباس نجفی به راه‌اندازی ۷ مرکز خانواده در شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان، نهاوند، اسدآباد، بهار و فامنین اشاره کرد و گفت: در سایر شهرستان‌ها نیز این مرکز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و مقدمات است.

او با بیان اینکه راه‌اندازی این مراکز یکی از ابتکارات اثرگذار قوه قضائیه است، گفت: در حوزه خانواده، زمانی که به هر دلیلی زوجین به واسطه طرح دعوی طلاق، از هم متارکه می‌کردند و دارای فرزند یا فرزندان مشترک بودند، پس از اینکه دادگاه‌ها در مورد حضانت آن‌ها تعیین تکلیف می‌کرد، مهم‌ترین مسئله ملاقات این فرزندان توسط زوجین سابق بود.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان: این مراکز دارای یک فضای بسیار مناسب با حضور حداقل دو نفر مشاور، دو نفر مددکار و یک نفر از مأمورین انتظامی برای تأمین امنیت، در فضایی کاملاً کودکانه است، تا والدین علاوه بر ملاقات و تبادل فرزندان؛ توسط روان‌شناسان و مددکاران حاضر در مرکز، آموزش‌های لازم در خصوص نحوه برخورد با فرزند مشترک را دریافت کنند تا آسیب‌های مذکور به حداقل ممکن برسد.

نجفی گفت:، چون برای این مسئله بستر‌های لازم از سوی نهاد‌های ذی‌ربط پیش‌بینی نشده بود، ملاقات‌ها عمدتاً داخل کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها انجام می‌شد که اساساً هیچ تناسبی با موضوع نداشت.

او گفت: با توجه به اینکه محیط کلانتری‌ها محیط انتظامی است و مجرمین زیادی در آنجا رفت و آمد می‌کنند همچنین جرائم مختلفی مطرح می‌شود از همین رو کودکان و نوجوانان در چنین محیط‌هایی در معرض آسیب‌ها و مشکلاتی بودند.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان گفت: قوه قضائیه در راستای کاهش این آسیب‌ها و اینکه سازوکاری تعریف شود تا در یک محیط متناسب با روحیات کودکان، ملاقات انجام شود، بستری فراهم کرد تا به دور از محیط‌های آسیب‌زا این اقدام صورت گیرد.

او گفت: متأسفانه برخی والدین فرزندان مشترک را وجه‌المصالحه اختلافات خود قرار می‌دهند که این موضوع باعث استفاده ابزاری از کودکان شده و وی به شدت از نظر روحی و جسمی متأثر می‌شود که در این راستا یک محیط مناسب با همکاری برخی دستگاه‌ها مانند سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و اداره تعاون، کار، رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.